از سیر تا پیاز پاوربانک

Elon MuskElon Musk
2,717 بازدید
پاوربانک
 با آنکه پیشرفت تکنولوژی و به بازار آمدن گوشی و تبلت های هوشمند همراه صفحه نمایش لمسی، کار با آن را بسیار راحت کرده است و امکانات فراوانی را در اختیار افراد می گذارد اما تمامی گوشی های هوشمند جدید نیاز به یکبار شارژ در 24 ساعت را دارند و اگر در طول روز کمی بیشتر از تلفن و یا تبلت خود استفاده کنید به روزی دوبار شارژ احتیاج خواهید داشت.
استفاده از سرویس اینترنت های موبایل و روشن بودن WiFi شارژ را به شدت کاهش می دهد و هیچ چیز بدتر از این نیست که در وسط کار و در شرایطی که به تبلت و یا تلفن همراه خود احتیاج دارید خاموش شود.

پاوربانک

شاید این سوال در ذهن ایجاد شود که چرا با وجود رشد فناوری و سخت‌افزار، مساله باتری حل نمی‌شود و این صنعت همچنان درجا می‌زند؟!.  در جواب باید گفت که صنعت ساخت باتری با گنجایش بیشتر و ابعاد کوچک تر روز به روز در حال توسعه است این در حالی است که سرعت پیشرفت تکنولوژی ساخت تراشه، صفحه نمایش‌های بزرگ و غیره نسبت به صنعت باتری بیشتر بوده و این موضوع کمی مشکل‌ساز شده است. به عبارت دیگر تراشه‌ها هر روز بهبود یافته و قدرتمندتر می‌شوند و این به معنای مصرف بیشتر انرژی است.
یکی از راه حل هایی که مورد توجه و استقبال کاربران قرار گرفته استفاده از پاور بانک است. همان طور که از نامش پیدا است، پاور بانک در واقع یک منبع ذخیره‌سازی انرژی است که می‌توان آن را به راحتی جابجا نمود. نام آن از دو لغت لاتین پاور و بانک گرفته شده که به معنی بانک انرژی است.
**مشخصات کلی

پاوربانک

درگاه ورودی و خروجی
شارژر همراه با استفاده از یک پورت ورودی  شارژ شده و با دو پورت دیگر اقدام به شارژ دستگاه مورد نظر می کند. دو پورت خروجی با ولتاژ های متفاوت جهت شارژ دستگاه های مختلف تعبیه شده است که یکی از آنها ولتاژ بیشتری را برای شارژ تبلت و گجت های بزرگتر در اختیار کاربران قرار می دهد.
میزان شارژ دهی پاوربانک
یکی از ویژگی های اصلی پاوربانک میزان شارژ دهی آن است که برحسب آمپر ساعت اندازه گیری می شود. به عنوان مثال پاوربانک 11600 میلی آمپر ساعتی، به این معناست که این دستگاه در یک ساعت، 11600 میلی آمپر توان شارژ دارد و می تواند گوشی همراهی با باطری 2800 میلی آمپری را حدودا 4 بار شارژ کند. لذا در هنگام خرید حتما به میزان شارژ دهی پاوربانک باید دقت کرد.
romoss-sense-6-led-5
**انواع پاوربانک
به طور کلی می‌توان پاور بانک‌ها را به سه دسته مهم تقسیم کرد.
1. پاور بانک‌های معمول که در سایزها و ظرفیت‌های مختلف قابل استفاده برای اکثر دستگاه‌های دیجیتال بوده و از تنوع بالایی نیز برخوردارند.
2. پاور بانک خورشیدی نوعی دیگری است که دارای پنل‌های فتوولتائیک بوده و می‌تواند باتری داخلی خود را زمانی که در نور آفتاب قرار می‌گیرد، شارژ کند. پاور بانک‌های خورشیدی سریع نیستند و دیر شارژ می‌شوند.
3. مدل دیگری از پاور بانک به شکل محافظ و قاب موبایل است. این مدل معمولا برای گروه خاصی از گوشی‌ها عرضه شده و تنوع بسیار کمی نیز دارد و به خاطر طراحی باریک ظرفیت پایینی نیز دارد.
پاوربانک خورشیدی
**پاوربانک یا پاور بمب
اما پاور بانک یا شارژر همراه یک باتری شیمیایی و مدار است و به راحتی می تواند برای شما دردسر ساز شود. بسیاری از سازندگان نامعتبر پاور بانک امروزه از باتری های بازیافتی و ترمینال های خراب استفاده می کنند. ممکن است این پاوربانک ها ارزان باشند ولی ریسک نشت اسید باتری و انفجار را به همراه دارند و ممکن است شما به جای پاور بانک در حال حمل یک بمب ساعتی در کیفتان باشید.
داخل پاوربانک
**پاوربانک و باتری گوشی، دوست یا دشمن
پاور بانک ها مشکلی را برای باتری گوشی ایجاد نمیکنند به شرطی که کابل شارژ را به پورتی از پاور بانک وصل کنید که با آمپر گوشی یکسان است بطور مثال شارژر تلفن همراه خروجی 1 آمپری دارد، پس باید کابل شارژ را به پورتی از پاور بانک وصل کنید که خروجی آن 1 آمپر است البته این بدین معنا نیست که اگر به خروجی 2 آمپری پاور بانک وصل کنید باتری گوشیتان خراب میشود، وصل کردن به پورتی که آمپر بالایی دارد باعث میشود گوشیتان سریعتر شارژ شود اما در دراز مدت باتری گوشیتان کارایی خود را از دست میدهد.
باید در نظر داشت که پاوربانک، مختص گوشی خاصی نیست و تنها باید در نحوه استفاده از آن دقت شود تا عمر باطری گوشی و نیز پاوربانک کم نشود.
**چه پاوربانکی بخریم
حفاظت در مقابل اتصال کوتاه
می‌دانیم که آتش اغلب توسط یک اتصال کوتاه ایجاد می‌شود. شارژر همراهی را انتخاب کنید که سیستم حفاظتی در مقابل اتصال کوتاه را داشته باشد.
حفاظت در مقابل شار بیش از حد – Overcharge
ما به پاور بانکی نیاز داریم که جریان الکتریسیته را، زمانی که شارژ باطری کامل شد، قطع کند. برای اینکه شارژ بیش از حد حتما عمر باطری پاور بانک و باطری دستگاه در حال شارژ را کوتاه می‌کند.
حفاظت در مقابل دمای بالا
بهتر است شارژر همراه دارای طیف دمای کارکرد بالایی باشد.
خاموش شدن خودکار – Auto Off
این ویژگی را در واقع می‌توان هم ردیف قابلیت حفاظتی Overcharging دانست که با اتمام شارژ دستگاه جریان قطع شود تا دستگاه آسیب ندیده و دمای داخلی آن افزوده نشود.
توجه به کیفیت ساخت و سلول‌های پاور بانک
مطمئن شوید که باطری‌های پاور بانک اصلی باشند. پاور بانک‌های با کیفیت بالا دارای کانکتورهای خوب و چراغ هشدار دهنده باطری هستند.
گارانتی
یکی دیگر از خصوصیات مهمی که در هنگام خرید به آن باید توجه کنید گارانتی محصول میباشد . عموما محصولاتی که کیفیت بالایی ندارند و زود خراب میشوند بدون گارانتی در بازار عرضه میشوند و یا گارانتی کوتاهی دارند.

قابلیت حمل

اولین موضوعی که مورد اهمیت است قابلیت حمل این وسایل می باشد. در حالی که برخی از پاوربانک ها از ابعاد و اندازه های کوچکی برخوردارند که این امکان را به کاربران می دهند تا آنها را به راحتی با قرار دادن در جیب خوب حمل کنند، برخی از آنها هم به دلیل ابعادی که دارند تنها به وسیله کیف قابل حمل می باشند. معمولا پاوربانک های مذکور نه تنها از نظر وزن بلکه از نظر ابعاد و نوع طراحی هم با هم متفاوت می باشند.

ظرفیت پاور بانک

با توجه به میزان بازدهی های پاوربانک ها و با توجه به اتلاف انرژی از طریق گرما و غیره، میزان ظرفیت پاور بانک ها با بازدهی میانگین حدود ۷۰ درصد مورد ارزیابی قرار می گیرند. به منظور انتخاب بهتر و مطمئن تر بهتر است که کاربران مشخصات باتری تلفن های هوشمند خود را مورد بازبینی قرار دهند تا تعداد شارژ هایی که از یک پاوربانک برای تلفن همراه خود انتظار دارند را به درستی تخمین بزنند.
قدرت شارژ پاوربانک ها به اینکه یک پاوربانک چقدر سریع می تواند تلفن همراه شما را شارژ کند نیز بستگی دارد، در اغلب موارد این مقدار حدود 1M، 2M و حتی 2.5M می باشد.

شارژ اتوماتیک

نقطه برتری پاوربانک های ایده ال نسبت به پاوربانک های معمولی در پروسه شارژ کردن اتوماتیک می باشد. این در حالی است که اغلب پاوربانک ها از این امکان – روشن شدن به صورت اتوماتیک و قطع شارژ به صورت اتوماتیک درست پس از شارژ کامل دستگاه – محروم هستند. مورد مذکور نه تنها باعث افزایش عمر باتری دستگاه شما می شود، بلکه از هدر رفتن انرژی ذخیره شده در پاوربانک جهت انجام تعداد شارژ بیشتر جلوگیری می کند. این موضوع یکی از حائز اهمیت ترین موضوعات در خرید پاور بانک ها به شمار می رود.

 

هوشمندی پاور بانک ها

موضوع دیگری که هنگام خرید پاور بانک باید مورد توجه قرار گیرد، به IQ شارژ یک پاوربانک معروف است و به میزان توانایی تشخیص نوع دستگاه شما توسط یک پاوربانک و متعاقبا تنظیم ولتاژ مورد نظر و متناسب آن دستگاه گفته می شود.

نمایش میزان شارژ باقی مانده

موضوع دیگر استفاده از LED ها برای نمایش میزان شارژ باقی مانده یک پاوربانک می باشد. این موضوع در پاوربانک هایی که از ظرفیت کمتری برخوردارند مفید تر به نظر می آید، در حالی که پاوربانک هایی که ظرفیت بیشتری دارند ممکن است بین دو چراغ LED اختلاف زیادی وجود داشته باشد و این موضوع کاربر را به اشتباه بیاندازد. بنابراین استفاده از صفحه نمایش LED جهت نمایش میزان دقیق شارژ باقی مانده در پاوربانک ها با ظرفیت بالاتر معقول تر به نظر می رسد.
از دیگر ویژگی های پاوربانک ها استفاده از یک LED نسبتا قویتر به منظور استفاده مشابه چراغ قوه در مواقع ضروری می باشد که این موضوع با توجه به قابلیت حمل پاوربانک ها، عموما در کمپ ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

[aparat id=”gtHEB”]

معرفی یکی از  بهترین پاوربانک های موجود در بازار

پاوربانک روموس  مدل PB20

ظاهر و اندازه

سری «پلیموس» (Polymos) از پاوربانک‌های «روموس» (Romoss)، بدنه‌ای پلاستیکی و مات دارند و طراحی تمام مدل‌های آن‌ها با هم یکسان است. مدل PB20 از این سری پاوربانک‌ها کیفیت ساخت خوبی دارد و اثرانگشت و چربی زیادی روی آن باقی نمی‌ماند. البته اگر به دنبال شارژر همراه خوش‌خط‌وخالی از برند روموس هستید، بهتر است نیم‌نگاهی به سری GT داشته باشید. پاوربانک‌هایسری GT دارای بدنه‌ای آلومینیومی هستند و زیباتر و ظریف‌تر از سری پلیموس به نظر می‌رسند.

پاوربانک روموس

صحبت از ظرافت شد. از نظر ما یکی از فاکتورهای مهم و تعیین‌کننده در خرید یک پاوربانک، ابعاد و وزن آن است. اگر قصد دارید تا پاوربانک خود را دایما در کوله‌پشتی یا کیف قرار دهید، کار با یک پاوربانک نیمه‌سنگین و ضخیم شما را اذیت نمی‌کند. اما اگر به دنبال پاوربانکی هستید تا آن را در جیب کت یا شلوار خود قرار دهید، قطعا ضخامت و وزن محصول برایتان اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد و حساسیت زیادی روی این موضوع‌ها خواهید داشت. روموس PB20 از جمله پاوربانک‌های با ظرفیت زیاد است که وزن زیاد و ضخامت قابل‌توجهی دارد. این محصول ۲۲٫۵ میلی‌متر ضخامت و ۴۴۵ گرم وزن دارد. البته طراحی این پاوربانک به گونه است که می‌توانید آن را در جیب شلوار خود هم بگذارید، اما ممکن است در استفاده‌ی طولانی‌مدت اذیت شوید.

پاوربانک

 

برخی از پاوربانک‌ها مانند ای‌دیتا PT100 دارای یک چراغ LED هستند که این ویژگی می‌تواند در محیط‌های تاریک به کمک کاربر بیاید. اما باید یک موضوع را برایتان روشن کنیم. با وجود آن‌که چراغ LED یک حسن برای پاوربانک‌ها به‌حساب می‌آید، اما نباید این ویژگی به یک ملاک در هنگام خرید برای شما تبدیل شود. پاوربانک PB20 از این امکان بهره نمی‌برد. اما در عوض دارای چهار چراغ نشانگر LED است که شارژ باقی‌مانده را نشان می‌دهد. این چراغ‌ها به رنگ نارنجی است و با فشردن چراغ پاور روشن می‌شود.

پاوربانک

کلید پاور در این پاوربانک کاربرد عجیبی دارد. برای کار با پاوربانک و شارژ کردن تلفن همراه‌تان، لازم است که ابتدا به وسیله‌ی دکمه‌ی پاور آن را روشن کنید. تا این جای کار هیچ مشکلی در عملکرد این کلید وجود ندارد. اما دکمه‌ی پاور باید غیر از عملکرد روشن کردن، عملکرد خاموش کردن هم داشته باشد. اما این ویژگی در این پاوربانک وجود ندارد. پاوربانک روموس پلیموس تنها در رنگ سفید تولید شده است.

ورودی و خروجی

یکی دیگر از ویژگی‌های پاوربانک‌ها که باید توجه زیادی به آن‌ها شود، تعداد و ولتاژ پورت‌های ورودی و خروجی آن‌ها است. اگر می‌خواهید به غیر از تلفن هوشمندتان، تبلت یا دستگاه دیگری را شارژ کنید، پاوربانک روموس PB10 انتخاب خوبی برایتان خواهد بود.

پاوربانک

این شارژر همراه، دارای دو خروجی ۲٫۱ و ۱ آمپری است و می‌توانید به‌طور همزمان گوشی و تبلت‌تان را شارژ کنید. مانند اکثر پاوربانک‌ها، درگاه ورودی PB10، از نوع microUSB است. این دستگاه قادر است با شدت ‌جریان ۲٫۱ آمپری شارژ شود.

ظرفیت

یک تصور اشتباهی که در مورد پاوربانک‌ها وجود دارد این است که برخی‌ها ظرفیت واقعی پاوربانک‌ها را با ظرفیت اسمی آن‌ها یکسان می‌دانند. با اطمینان خاطر می‌گوییم که این موضوع در مورد هیچ پاوربانکی صدق نمی‌کند و ظرفیت واقعی تمام پاوربانک‌ها از ظرفیت اسمی آن‌ها کمتر است. علت این امر به خاطر تغییر ولتاژِی است که در پاوربانک و تلفن همراه‌تان صورت می‌گیرد. این امر سبب کاهش ظرفیت واقعی پاوربانک و در نتیجه گرم شدن دستگاه در حین شارژ می‌شود.

ظرفیت اسمی این پاوربانک روموس بیست هزار میلی‌آمپرساعت است. در برخی سایت‌ها فرمولی برای بدست آوردن ظرفیت واقعی پاوربانک‌ها ارایه شده است. گرچه نتیجه‌ی بدست آمده از این فرمول از دقت زیادی برخوردار نیست، اما می‌توان دید خوبی نسبت به ظرفیت واقعی پاوربانک بدست آورد. برای بدست آوردن ظرفیت واقعی این پاوربانک باید ظرفیت اسمی‌اش را در ولتاژ باتری (۳٫۷ ولت) ضرب کرد و نتیجه را بر حاصل‌ضرب ولتاژ بوست (۵ ولت) و راندمان تقسیم کرد. با یک محاسبه‌ی سریع می‌توان دریافت که ظرفیت واقعی این شارژر همراه حدودا ۱۵ هزار میلی‌آمپر ساعت است. بنابراین می‌توان حدودا تا هشت مرتبه، آیفون ۶s خود را شارژ کنید.

جمع‌بندی

مهم‌ترین عامل در خرید یک پاوربانک ظرفیت آن است. اگر با توجه به نیاز و استفاده‌ای که دارید به این جمع‌بندی رسیده‌اید که خرید یک پاوربانک با ظرفیت زیاد مانند بیست هزار میلی‌آمپرساعتی مناسب شما است، پاوربانک روموس پلیموس بیست هزار، انتخاب بسیار خوبی به‌حساب می‌آید. این محصول هم کیفیت ساخت خوبی دارد و هم از قیمت مناسبی برخوردار است. اما اگر به دنبال محصول خوش‌ساخت‌تر و با بدنه‌ی فلزی می‌گردید، سری GT این شرکت می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

 

 

 

منبع

 

 

دسته بندی مقالات مقالات متفرقه مقالات وبسایت صدرسیستم
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت